Sidvisningar

Övraby kyrka

Kyrkan har förnäma romanska målningar 1175-1200

Målningarna är mycket välbevarade även om det skett vissa färgförändringar. Vi kan till och med se något av målarens teknik. På den släta ännu fuktiga putsytan har han ristat in konturerna och sedan lagt på färgerna. Den djupblå bakgrundsfärgen kom från ädelstenen ”lapis lazuli" som importerades från Afganistan och var dyrbarare än guld. Figurernas glorior har målaren dragit upp med passare och man kan än idag finna centrumhålen för passarspetsen! Målningarna i Övraby är ett gott exempel på kalkmålningstekniken "al fresco". Figurerna är målade på den friska, fuktiga putsytan. 



Kristus som den himmelske härskaren på regnbågen med livets bok på vänster knä

I absidvalvet finns denna grova, enkla och lite lantliga majestasbild. Han har tättsittande stora mandelögon i bysantinsk stil och ser stängt ner på besökaren. Den bibeltext som illustreras är från Uppenbarelseboken (4:8)  "Helig, helig, helig är Herren Gud, allhärskaren han som var och som är och som kommer." Högra handen är lyft till en latinsk välsignelse och omkring handleden har det suttit ett kopparsmycke.  Bildkompositionen är ända från Konstantin den Stores tid, där den gudomlige härskaren sitter på sin tron och omges av hela sin hovstab.  


I absiden dyrkas Kristus- Konungen av några stödpersoner. Maria m.fl. 

På norra sidan i koret finns denna bild med Maria längs till vänster. Personen till höger om henne ser ganska ung ut och har inget skägg. Det bör då vara evangelisten Johannes, som stod i ett nära förhållande till Jesu mor. De två övriga är troligen Paulus och Petrus. Jämför bilden nedan från Finja kyrka. I koret finns sammanlagt åtta personer avbildade och för att kunna avgöra vem det är måste en jämförelse ske med målningarna i Vinslöv och Vä. Det är tydligt att  övrabymästaren har hämtat inspiration från dessa och kanske även från bysantinska målningar i Europa.

I Finja kyrka finns fyra personer på triumfväggen. Den andra från vä.
håller två nycklar (?) Petrus med binde- och lösenyckeln? 
Petrus avbildas ofta med en eller två nycklar. Ibland är de korslagda men någon gång håller han dem tillsammans och axen pekar åt olika håll. Det syns att de är nycklar eftersom de har de typiska  T-formade skårorna. De kan också utformas som kors eller i andra varianter. 1200-talets konstnärer kunde använda sig av skulpturer, av glasmålningar eller av illustrationer i de liturgiska böckerna.


Glasmålning i Bourges.
1200-talet. Petrus får
 de två nycklarna
 
  Skulptur i Arles St.
    Trophime. 1200-
    talet. Petrus
  
      Bokillustration. ca.
      1200. St Erentrud
     Orational, Salzburg

Figur ovan valven. Foto Theodor Wåhlin 1903

See more of my photos at 


Inga kommentarer: